Costurile de bază pentru furnizarea de energie electrică la prețuri reglementate trebuie să susțină modernizarea sectorului și implementarea bunelor practici internaționale

Страница для печатиСтраница для печати

-       Datorită programelor de eficiență ale Gas Natural Fenosa Furnizare Energie  s-a reușit reducerea costurilor operaționale cu 20% față de costurile anterioare calculate în tarif, fapt care va permite reducerea tarifului pentru consumatorii finali.

-       Compania a solicitat ANRE să susțină activitățile de modernizare ale sectorului în ceea ce privește implementarea bunelor practici internaționale.


Vineri, 28 septembrie, curent, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat valoarea costurilor de bază pentru primul an de valabilitate a Metodologiei de calculare, aprobare și aplicare a prețurilor reglementate pentru furnizarea de energie electrică de către furnizorul final și furnizorul de servicii universale în anul de bază 2018. Costurile de bază ale furnizării energiei electrice la prețuri reglementate au fost aprobate în valoare de 62,004 milioane lei. Sumă respectivă include: costurile de personal – 21,0 milioane  lei; costuri materiale - 0.7 milioane lei; cheltuieli pentru serviciile organizațiilor terțe – 40,3 milioane lei.

 

 
Aceasta presupune o scădere a cheltuielilor de funcționare recunoscute pentru Gas Natural Fenosa Furnizare Energie de aproximativ 20%. De menționat că ponderea cheltuielilor aferente activității de furnizare constituie cca.1,3% din valoarea totală a tarifului final de furnizare. Prin urmare în momentul aprobării noilor tarife la energia electrică, ANRE va ține cont de această reducere alături de toate celelalte componente care formează tariful final, precum ar fi prețul de cumpărare a energiei electrice, costul serviciilor de transport și de distribuție, cursul de schimb valutar etc.
Principalele motive pentru reducere sunt implementarea în ultimii ani a măsurilor de eficiență în cadrul planului de îmbunătățire a procesului și a experienței clienților. Printre aceste inițiative se remarcă automatizarea procesului de tipărire a facturilor, plățile online, posibilitatea de soluționare online a incidentelor clienților fără necesitatea de vizitare a Oficiilor Comerciale, implementarea serviciului telefonic robotizat (IVR), a Oficiului virtual (Virtual Office), optimizarea proceselor de relație cu clientul folosind canale moderne de comunicare.


În plus, reprezentanții administrației Gas Natural Fenosa Furnizare Energie au cerut autorității de reglementare să ia măsuri pentru a crea stimulente suplimentare pentru sporirea eficienței, care să permită îmbunătățirea serviciilor și reducerea tarifului în beneficiul clienților, ca de exemplu, în serviciul telefonic. În același timp, reprezentanții întreprinderii au solicitat un angajament mai puternic din partea autorității de reglementare în modernizarea sectorului, sprijinind punerea în aplicare a practicilor internaționale răspândite în sectorul energetic, cum ar fi acoperirea riscurilor prin asigurarea împotriva accidentelor, oferirea tichetelor de masă etc.


Întreprinderile Gas Natural Fenosa în Moldova au depus constant eforturi susținute pentru a reduce costurile operaționale, reușind performanța minimizării acestora, fapt ce a permis de-a lungul anilor aprobarea celor mai mici tarife pentru consumatorii finali din sector, față de cele ale altor operatori. Pentru perioada următoare sunt elaborate planuri ambițioase de modernizare a sectorului prin implementarea celor mai bune practici internaționale din domeniu. Realizarea acestor obiective depinde în mod direct de crearea condițiilor corespunzătoare de către ANRE care trebuie să stimuleze aceste procese, ce au ca scop final o deservire durabilă a clienților la tarife cât mai mici posibil, fără a le suprima din start prin finanțare insuficientă, ceea ce pe termen lung implică riscuri de fiabilitate a măsurilor aprobate recent.


Departamentul Relații Externe și Comunicare
Î.C.S."Gas Natural Fenosa Furnizare Energie" S.R.L.


01.10.2018